ERKEN OKURYAZARLIĞIN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
Öncelikle erken okuma yazma kavramını
açıklayarak başlayayım. Erken okuryazarlık süreci çocuğun zorunlu ilkokul okul hayatı
başlamadan önceki dönemdir. Yani, doğumla birlikte başlar. Kitaplarla,
yazılarla tanışma, genel olarak temel sistemi öğrendiği bir süreçtir.
Bu
süreçte amaç çocukların yetişkinler gibi okuyup yazmasını öğretmek değil, okuryazarlığa
dair genel kavramları benimsetmektir. Yetişkinler gibi okuyup yazabilmeyi
öğrenme süreci ilkokulda başlamalıdır. Örneğin, her harfin bir sesin simgesi
olduğunu bilmeleri erken okuryazarlık becerilerinden biridir. Çocuk harfi
gördüğü zaman, harfin sesini çıkartabilmesidir. Hikâye kitabını açtıklarında
cümlelere soldan sağa doğru okunduğunu öğrenmeleri bu süreçteki amaçlar
arasındadır. Bunun yanında, her yazının,
kelimenin bir varlığı temsil ettiğini bilmesi de erken okuryazarlık
becerilerindendir.
Yukarıda
yazılan becerilerin ilkokula başlamadan önce kazandırılması gerektiğinden aile
ve anaokulu öğretmenleri önemli rol oynamaktadırlar. Anaokulunda erken okuryazarlığı
teşvik edici aktiviteler yapılırken evde bu çalışmaların olmaması çocuğun
yeterince benimseyememesine neden olur. Ama öğretmenlerle iletişim içerisinde
olunduğunda ebeveyn çocuğunun ihtiyaçlarını ve beklentilerini daha iyi anlar.
Ayrıca sınıfta gördüğü aktivitelerin benzerlerini de yaparak çocuğunun
gelişimine katkıda bulunur.
Önerim şudur ki çocuğun ev ile okul
arasındaki erken okuryazarlık deneyimleri arasında büyük farklılıklar olmaması
için anne-baba ve öğretmen sıkı bir iletişim, paylaşım içinde olmadırlar. Öğretmen
ve aile arasındaki bağ sadece çocukların erken okuryazarlık becerilerine katkı
sağlamayacak aynı zamanda ebeveynlerini ve öğretmenini iyi ilişkiler içinde
gördüğünde çocuk iki ortamda da mutlu olacak, psikolojik açıdan kendini rahat
hissedecektir. Bunların yanında erken okuma yazma yetileri gelişirken aynı zamanda
çocukların dil becerileri de gelişmektedir. Dil gelişimi de sosyal ve zihinsel
gelişim alanlarıyla sıkı bir şekilde bağlıdırlar. Ve dil tüm gelişim alanlının
ön koşulu gibidir. Örneğin, yaşıtlarıyla
parkta oynamak isteyen bir çocuk ilk önce sözel olarak ne oynamak istediğini
söylemek, oynarken düşüncelerini arkadaşlarıyla paylaşmak ister. Düşüncelerini ifade etme seviyesi yeterli
veya üst seviyede olan bir çocuk rahatlıkla sosyalleşebilir. Arkadaşları ile
keyifli zaman geçirebilirler. Ve böylelikle sosyal becerileri de hızla
ilerler. Sonuç olarak, erken
okuryazarlık becerileri çocuğun doğumuyla başlayıp aile ve öğretmen
işbirliğinde çalışmayla devam eden, diğer tüm gelişim alanlarına katkısı olan
önemli bir süreçtir.
ERKEN
OKURYAZARLIĞI DESTEKLEYEN UYGUN EV ORTAMI
Yazımın
ikinci kısmında evde erken okuryazarlık becerilerini geliştiren verimli ev
ortamı nasıl olmalı konusunun üzerinde duracağım. Ebeveynin çocukla karşılıklı
iletişime geçtiği, çocukların ilgilerine göre günlük okuma yazma aktiviteleriyle
meşgul oldukları ortamlara zengin okuryazarlık ortamı denir. Bu ortamın temel
özellikleri; okuma yazma ile ilgili materyallerin çok çeşitli ve ilgi çekici
olması, ortamın; davetkâr, rahat ve çocuk için her an ulaşılabilir olmasıdır. Bu ortamda yazı veya harfler bolca bulunur.
Örneğin, takvimler, mutfakta dolaplarına asılan yemek tarifleri, el ilanları
veya alfabe oyuncakları evde zengin okuryazarlık ortamı oluştururken yardımcı
olacak materyallerden birkaçıdır. Bir diğer materyal çeşidi ise okuma
materyalleridir. Bunlar; kitaplar, fotoğraf albümleri, dergiler, gazeteler,
yemek kitapları, haritalar, kitapçıklar olabilir. Yazı yazmayı öğrenmesi için
seçilen materyaller ise kalemler, tebeşirler, sünger şekiller, boş kâğıtlar,
yazı tahtaları, boya fırçaları vb. olabilir.
ÇOCUKLARINIZLA YAPILABİLECEĞİNİZ ETKİNLİKLER
Aile ve çocukların ortaklaşa yaptıkları yazma
çalışması etkinlikleri aşağıdaki örneklere benzer etkinlikler olabilir.
v Çocuğunuzla birlikte aile günlüğü
tutabilirsiniz. İsterseniz yaşadığınız önemli olayları çocuğunuzla birlikte günlüğünüze
yazar isterseniz de her akşam o gün yaşadıklarınızı yazarsınız. Önemli olan
nokta; uygularken çocuğunuzun fikirlerini anlamanız gerektiğini unutmamaktır.
Siz deftere yazarken de her kelimeyi heceleyerek sesli bir şekilde söylemeniz,
cümleniz bittikten sonra da parmaklarınızla takip ederek akıcı bir şekilde
çocuğunuza okumanız onun erken okuryazarlığa dair daha önce belirttiğimiz temel
becerileri kazanmasını sağlayacaktır.
v Çocuğunuzla birlikte market alışveriş
listesini hazırlayabilirsiniz. Hatta bunu bir oyuna bile çevirebilirsiniz.
Çocuğunuza “Buzdolabında kaç domates var? 30 saniyede bakalım sayabilir ve yanıma
gelebilecek misin?” gibi cümlelerle bu süreci daha eğlenceli hale
getirebilirsiniz.
v Evinizdeki eşyaların üzerine o eşyanın adını
yapışkanlı kâğıtlara yazabilirsiniz. Çocuklarınız her eşyayı gördüğünde nasıl
yazıldığını da görecektir.
v Çocuklarınızla düzenli bir şekilde çocukların
ve yetişkinlerin kütüphanelerine gidebilir, orada birlikte zaman
geçebilirsiniz. Kitap okumanın dışında kütüphanedeki kitapların dizilme
sistemini anlatabilir, en eski veya son çıkan kitapları gösterebilirsiniz.
İnanın çocuğunuzun ilgisi çekecektir. Daha sonra eve geldiğinizde
çocuklarınızdan o gün yaşadıklarını, hissettiklerini, gördüklerini
resimlemelerini isteyebilirsiniz. Anı veya günlük defterinize yapıştırabiliriz
en sonunda. Bu etkinlik, çocuğunuzun sadece dil gelişimine katkı
sağlamayacaktır, aynı zamanda çocuğunuzun genel kültürünü, kitaba olan ilgisini
arttıracaktır, Son olarak, yapmış olduğu resimlerin saklanması, anı defterine
yapıştırılması onun ürünlerinin değerli olduğu hissi uyandıracaktır.
Yazmış olduğum etkinlikleri uygulamanız dileğiyle.
KAYNAKÇA
Dunst, C. j., Simkus,
A. & Hamby,
D. W.(2012). Children’s story retelling as a
literacy and language enhancement strategy. Center for Early Literacy, 5(2), 1-14
Sheridan, S. V., Knoche, L.V., Kupzyk,
K.A., Edwards,C. P., & Marvin, C. A. (2011) . A randomized trial
examining the effects of parent engagement on early language and literacy: The
Getting Ready intervention. Journal of
School Psychology, 49, 361–383
Sheridan, S. V., Knoche, L.V., Kupzyk,
K.A., Edwards,C. P., & Marvin, C. A. (2011) . A randomized trial
examining the effects of parent engagement on early language and literacy: The
Getting Ready intervention. Journal of
School Psychology, 49, 361–383
Mullis,
R. L., Mullis, A. K., Cornille, T., Ritchson, A. D., & Sullender, N. L.
(2004). Early Literacy Outcomes and Parent Involvement (Tech. Rep. No. 1).
Tallahassee, Florida: Florida State University Family Institute, Outcome &
Evaluation Unit.
Center For Early
Literacy. (tarih yazılı değil) Literacy-Rich Environments [PowerPoint
slides]. Alındı: http://www.earlyliteracylearning.org/ta_pdf/SelfGuided_Module_LRE.pdf
Neuman, S.B., Koh, S. & Dwyer, .J.
(2008). CHELLO: the child/home environmental language and literacy observation.
Early Childhood Research Quarterly, 23, 159–172
Saracho,
O.N. , Spodek , B. (1998) . A
play foundation for family literacy. International
Journal of Educational Research, 29, 41-50
Neuman, S.B., Koh, S. & Dwyer, .J.
(2008). CHELLO: the child/home environmental language and literacy observation.
Early Childhood Research Quarterly, 23, 159–172
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder